En lang række systemer og netværk sørger hver dag for, at der er styr på f.eks. sikring af ejendommen, kommunikationen eller overvågningen i jeres boligforening. Med en helhedsløsning kan disse samles og integreres i ét netværk – til stor gevinst for den daglige drift og en smartere hverdag for beboeren.
DKTV Sikring er en del af Dansk Kabel TV, der har specialiseret sig i at lave sikringsløsninger og installationer – herunder adgangskontrol, dørtelefoni, kameraovervågning og tyverialarmer. De samarbejder hver dag med boligforeninger, og derfor ved de, hvad der skal til for at gøre hverdagen mere simpel og sikker for både beboere og bestyrelse.
Fleksibel adgangskontrol
“Adgangskontrol er jo på almindelig dansk et elektronisk alternativ til den traditionelle nøgleløsning,” fortæller Chris Pouret-Frydendahl, der er Product Manager hos DKTV Sikring.
“Den helt store forskel er, at det er langt mere fleksibelt end de gamle nøgler, fordi man blot kan ændre, hvem der har adgang til hvilke områder og hvornår frem for at skulle udskifte låse og lave nye nøgler, når beboere flytter til og fra en boligforening.”
Elektroniske nøglebrikker er en simpel måde at håndtere adgangen til specifikke områder på ejendommen. Det bidrager både til en øget sikkerhed og letter administrationen.
“Typisk styres adgangskontrollen via en chip eller en nøglebrik. Det er simpelt at lukke for nøglebrikker, hvis en beboer har mistet den, og det betyder, at man ikke skal frygte, at uvedkommende får adgang til ejendommen,” uddyber Chris Pouret-Frydendahl.
Løser problemer før de når til beboeren
Hos Dansk Kabel TV kobles både adgangskontrol, dørtelefoni og videoovervågning op på deres teknologiske løsning HyperConnect, der er er et system til at administrere de forskellige løsninger. For boligforeninger betyder det, at de ikke selv skal drifte fx deres adgangskontrolsystem.
“Normalt vil det være en vicevært eller en administrator i foreningen, der skal håndtere, hvis en beboer ikke kan komme ind i sin opgang, fordi der er en fejl i systemet,” fortæller Chris Pouret-Frydendahl. Men helt ned til dørniveau er det muligt at holde øje med adgangskontrollen.
“Fordelen ved, at systemet er koblet til HyperConnect, er, at eventuelle fejl opdages, før en beboer eller administrator selv lægger mærke til, at der er et problem. På den måde kan vi som leverandør agere med det samme og løse problemet, før en beboer fx står uden adgang til et område på ejendommen. Det letter både arbejdsbyrden for administrator eller vicevært og gør hverdagen lettere for beboerne.”
Flere løsninger i et system
Som en naturlig del af adgangskontrol kommer dørtelfoni, hvor såkaldte GSM baserede anlæg bliver mere og mere populære. Det er dørtelfoni, der håndteres fra beboerens egen smartphone. Derfra er det muligt at lukke folk ind i opgangen og se, hvem der ringer på, hvis anlægget også har integreret video.
“Det er et smart system, der gør hverdagen mere fleksibelt for beboeren. De kan lukke en VVS’er eller lignende ind, hvis nu de ikke lige er hjemme, men det har den ulempe, at det kræver, at beboerne har en smartphone,” fortæller Chris Pouret-Frydendahl og uddyber:
“Vi har sat fokus på at samarbejde med dørtelefoniproducenter, der laver systemer, som både fungerer med smartphone og det klassiske anlæg med en terminal i lejligheden for også at kunne imødekomme beboere, der ikke er så stærke digitalt,” fortæller han og fortsætter:
“Desuden har vi specialiseret os i integreret dørtelefoni, hvor fx kommunikation eller booking af vasketider eller fællesrum kan integreres.” Hvis bestyrelsen for eksempel skal sende en besked ud, kan de nemt gøre det gennem dørtelefonanlægget og være sikre på, at alle beboere modtager beskeden.
“Når flere systemer, som fx vaskeri, dørtelefoni og adgangskontrol, taler sammen, bliver det simpelt at administrere, og det er samtidig let at give den enkelte beboer adgang via nøglebrik til vaskeriet i netop det tidsrum, det er booket i,” fortæller Chris Pouret-Frydendahl.
Sikkerhed i boligforeningen
Både adgangskontrol og dørtelefoni er med til at skabe tryghed og sikkerhed i boligforeningen, men også kameraovervågning er noget, som flere og flere foreninger benytter sig af.
“Med overvågning, der er koblet til HyperConnect, opdager vi, hvis et kamera er ude af drift. Det vil foreningen typisk ikke opdage, før de skal bruge en optagelse fra det givne kamera – og der er det jo for sent,” fortæller Chris Pouret-Frydendahl.
Derudover er Dansk Kabel TV ved at implementere en løsning, der ikke blot viser, om et kamera virker eller er gået i stykker men også viser, hvis et kamera peger en forkert retning, eller billedet fx er for lyst eller for mørkt.
Skræddersyede løsninger
Dansk Kabel TV har specialiseret sig i boligforeninger og kender deres behov. Ikke to foreninger er ens, og derfor skræddersys løsninger, så de passer til den enkelte forenings ønsker og økonomi, og det har vist sig at være godt, fortæller Chris Pouret-Frydendahl.
“Det er ret essentielt, at fx ens adgangskontrol fungerer. Der er ingen, der synes, det er fedt at stå udenfor i dårligt vejr, hvis ens brik ikke vil åbne en dør, og man ikke ved, hvem man skal ringe til. V i vil gerne være fleksible over for foreningerne, så vi laver aftaler, der passer til deres behov.”
Med en skalérbar løsning kan nye services og løsninger nemt integreres i det samlede bolignetværk. En simpel og samlet løsning giver overskud til at fokusere på dét, der er vigtigt – nemlig glade beboere og den daglige drift i foreningen.
Artiklen er skrevet af Emma R. Hansson, skribent, Min Boligforening for Dansk Kabel TV.
Denne og andre artikler kan læses i Magasinet Min Boligforening.