Adgangskontrol er i rivende udvikling. De nye smarte låse vinder indpas i boligforeningerne.
Det traditionelle nøglesystem er alt for dyrt og tungt at drifte. Når en nøgle mistes, er der ofte ret store omkostninger til nye nøgler samt omkodning af alle låse. Er der nogle, der mister en brik, og det kender vi jo alle til, kan man nemt slette den og erstatte den med en ny.
En lettere hverdag
De digitale systemer gør på mange måder hverdagen lettere.
” Det er ret simpelt, for man tilgår systemet via en app på sin telefon eller computer, hvorfra alle låse og brugere administreres. De forskellige døre kan låses op via enten en brik, fingeraftryk eller en app,” forklarer Tino Holtz og fortsætter: “Så foreningen kan faktisk helt droppe nøglerne, når de får adgangskontrol.”
Den populære løsning lader vicevært/administrator håndterer alle fælles adgange til opgange, vaskerum, loftrum og udendørs områder, mens beboerne selv administrerer egen lejlighed, postkasse og hængelås til pulterrum, men med den samme brik eller i sin app.
Fremtidens løsning er kombineret adgangskontrol og dørtelefon
Tino Holtz fortæller, at flere foreninger vælger den flexible kombineret løsning med Video-dørtelefon der ringer op til mobilen, samt digital adgangskontrol der administreres direkte på mobilen også. Med denne løsning bliver det en let sag at give folk adgang og lukke gæster ind uanset hvor man befinder sig.
Tino Holtz forklarer, at dørtelefonen kan ringe op til mobilen, familiens tablet eller til fastnettelefonen. Systemet kan sættes op, så flere telefoner og tablets ringer på samme tid, og når en så tager den, slutter kaldet hos alle andre.
Tænk, at det nu er muligt at modtage sin pakke, selvom man stadig er på job eller lige er nede og hente børn. Ja, selv for de ældre er det ingen sag at besvare et opkald fra dørtelefonen, og de gangbesværede behøver end ikke at begive sig helt ud til hoveddøren, når det ringer på.
Artiklen er skrevet af Tino Holtz, direktør, Plento