Få styr på affaldet fra virksomhederne


I mange københavnske boligejendomme udlejes stueetagerne til pizzeriaer, caféer, restauranter og butikker. Det giver en god indtjening til ejendommen, men nogle steder skaber virksomhedernes affald frustration.


Foto: Københavns Kommune

Foto: Københavns Kommune

For det meste lever butikker og boliger i fordragelighed dør om dør. Men overfyldte papbeholdere eller fejlsorteret affald kan give kurrer på tråden mellem beboerne og de erhvervsdrivende. For hvad skal virksomheder i boligejendomme egentlig gøre med deres affald? Må de bruge ejendommens affaldsbeholdere, eller skal de have deres egne beholdere?

>
“Grundejer/udlejer kan vælge at tage et gebyr for at lade virksomhederne bruge ejendommens affaldsbeholdere”

Regler for erhvervsaffald

Virksomheder må benytte ejendommens kommunale affaldsbeholdere til restaffald, hvis de har en aftale med grundejer/udlejer om det. Grundejer/udlejer kan vælge at tage et gebyr for at lade virksomhederne bruge ejendommens affaldsbeholdere, eller det kan være en del af huslejen. Virksomhedens affaldsforhold bør fremgå af lejekontrakten, så der ikke er tvivl om virksomhedens rettigheder.

Alle virksomheder skal sortere deres affald. Det betyder, at der ikke må puttes fx pap, plast eller andre genanvendelige typer affald i beholderen til restaffald (dagrenovation). En virksomhed må kun bruge de kommunale beholdere til genanvendeligt affald, hvis mængden af affald svarer til det, en husholdning har. Har virksomheden mere affald, end det der svarer til en almindelig husholdning, så skal virksomheden have sine egne affaldsbeholdere, som bestilles gennem en privat renovatør, der også tømmer beholderne. Virksomheden kan også tage på genbrugsstationen med genanvendeligt eller farligt affald. På genbrugsstationen kan virksomheden dog ikke komme af med restaffald, madaffald, fritureolie og lignende.

>
“Har virksomheden mere affald, end det der svarer til en almindelig husholdning, så skal virksomheden have sine egne affaldsbeholdere.”

Hvem laver aftalen med den private indsamler?

Det kan være virksomhederne selv, der indgår aftalen med den private indsamler, eller det kan være ejendommen, der står for både aftalen og det praktiske omkring beholderne.

Hvis der er flere virksomheder i ejendommen eller gården, kan det være en fordel, at de deler beholdere, da det sparer plads i gården/ejendommen.

Under alle omstændigheder skal ejendommen og virksomhederne sammen finde ud af, hvor de ekstra affaldsbeholdere kan stå henne. Pladsbehovet afhænger af, hvilke virksomheder, der bor i gården, og lejer man f.eks. ud til en restaurant, skal der ofte være plads til beholdere til både mad, pap, glas, metal, plast og restaffald.

kk.dk/erhvervsaffald findes et link til listen med godkendte affaldsindsamlere, og her kan man også printe sorteringsskilte til at hænge op ved affaldsbeholderne.

Både denne og andre artikler kan læses i Magasinet Min Boligforening.

Skrevet af Susan Vera Mortensen, Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning

Skade & Sikring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Vidste du at...

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus dignissim augue vel nisl fringilla ultricies. Morbi urna sem, egestas non magna id, elementum aliquam ante. Sed consectetur nisi tincidunt eros suscipit dictum.

Relevante artikler

Boligforeningers Dag 2025

Få viden, inspiration og invitationer til gratis events relevante for dig, der er bestyrelsesmedlem i en andels- eller ejerboligforening. Vi udsender nyhedsbrevet med 2-3 ugers mellemrum og sørger for, at du får den vigtigste information direkte i indbakken.

Find inspiration, viden og netværk

Bliv klogere på en lang række emner, som måtte have releavns i netop din boligforening, så du er klædt bedre på til kommende projekter eller udfordringer

Bestyrelsesarbejdet i andels- eller ejerboligforeninger er afgørende for en velfungerende og harmonisk ejendom både socialt og økonomisk. 

Forbedring af ejendommens tilstand gennem omhyggelig planlægning og vedligehold kan sikre en stabil økonomi og øget ejendomsværdi

Optimer energiforbruget i jeres forening med effektive løsninger, der reducerer omkostningerne og fremmer ansvarlig brug af energikilder.

I boligforeninger er vi fælles om mange faciliteter, der er vigtige for beboernes komfort, trivsel og daglige bekvemmelighed. 

Ved at styrke bygningens beskyttelse mod vejrpåvirkninger, kan I opnå et bedre indeklima samt lavere energiforbrug.

Udendørs områder og faciliteter i boligforeningen spiller en essentiel rolle for beboernes livskvalitet og velvære

Sikring af andels- og ejerboligforeninger mod skader er væsentligt for både beboernes sikkerhed og ejendommens værdi. 

Tilmeld boligforening

Modtag automatisk gratis materialer med posten samt nyhedsbrev med viden, inspiration og invitationer til events.