Mangelfulde altanansøgninger betyder lange sagsbehandlingstider i Københavns Kommune. Men I kan selv hjælpe med at få jeres ansøgning hurtigere igennem.
Altaner er populære som aldrig før i København, og vi ser dem i stigende grad dukke op som knopskydninger på ejendomme overalt i byen – og med god grund. Altaner øger både livskvalitet og ejendomsværdi, siges der.
Men hvor er altaner en god idé, og hvordan bør de udformes, når der både skal tages hensyn til dagslysforhold, bevaringsværdige ejendomme og byrummet? Det har Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg fastsat retningslinjer for, som skal følges for at passe på den helt særlige arkitektur, vi har i København.
Retningslinjerne for altaner har været genstand for meget debat – både politisk og i medierne, og de er senest blevet revideret i sommeren 2021. Det har medført restriktioner for ejendomme, der er registreret med meget høj bevaringsværdi, SAVE 1 og 2.
Se retningslinjerne på www.kk.dk/altan. Her finder I også vejledende standardstørrelser, anbefalinger for udformning og placering af altaner og tagterrasser samt eksempler til inspiration.
Men der er kø!
Har I som boligforening søgt om tilladelse til en altan, så vil I gerne have byggetilladelsen hurtigt! Desværre er der ”kø på motorvejen” i byggesagsbehandlingen i København. Det skyldes blandt andet, at det nye bygningsreglement, BR18, har undergået hyppige ændringer i løbet af de seneste 3 år og gjort det vanskeligt både for ansøgere og myndigheder. Dertil kommer, at der er mangel på certificerede rådgivere – selvom loven kræver, at de skal bruges i ansøgningsprocessen.
Mangelfulde ansøgninger koster tid – og penge!
Vi har også i forvaltningen oplevet en markant stigning i mangelfulde ansøgninger, der medvirker til, at sagsbehandlingstiden trækker ud. Faktisk er mellem 60-70 % af ansøgningerne mangelfulde, og så går sagsbehandlingen i stå, mens vi venter på materiale fra jer.
Mangler i en ansøgning betyder, at vi skal igennem sagen flere gange end nødvendigt, og at I og jeres rådgiver/altanfirma skal bruge mere tid på at fremskaffe det resterende materiale og sende det til os. Det koster jer penge.
Derfor opfordrer vi til, at I venter med at sende ansøgningen, til I er sikre på, I har alt materialet med.
Få ansøgningen hurtigere igennem
I forvaltningen gør vi alt, hvad vi kan for at nedbringe sagsbehandlingstiden. Vi har bl.a. etableret et altanteam, der sikrer stringent sagsbehandling og et hurtigere flow. Men det er afgørende, at I som ansøgere hjælper os.
Her er fire tip til ’den gode ansøgning’:
-
Følg retningslinjerne og vejledningerne på www.kk.dk/altan. Så kan I forvente en hurtigere og mere problemfri sagsbehandling.
-
Få helt styr på indplacering i brandklasser.
-
Send kun det materiale ind, vi skal forholde os til.
-
Send først ansøgningen, når I har samlet alt nødvendigt materiale.
De ansøgninger, der har det hele med fra starten, kommer hurtigst i mål! Hvis der mangler materiale til ansøgningen, kan I risikere, at sagen bliver afvist.
Sådan behandler vi jeres ansøgning
Når vi har modtaget jeres ansøgning, screener altanteamet al det indsendte materiale for at se, om det bl.a. indeholder:
-
fuldmagt
-
dokumentation fra anerkendt statiker
-
starterklæring fra certificeret statiker
-
altaner, der kan være uhensigtsmæssigt placeret i forhold til beredskabets indsats
-
ansøgning om dispensation fra §379 stk. 2 om dagslys
-
Er der en lokalplan? Eller skal der laves en helhedsvurdering?
-
Retningslinjerne for altaner kan ses på www.kk.dk/altan
-
Se lokalplaner og bevaringsværdier på www.kbhkort.kk.dk
-
Læs mere om vores kundemøder på www.kk.dk/kundemoeder-byggeri
-
Besøg vores Kundecenter i Njalsgade 13, 2300 København S. Her kan du få hjælp til rammerne for din byggesag og se tegninger fra arkivet. Se åbningstider på www.kk.dk/kundecenter-byggeri
-
Du kan også ringe til vores nye kontaktcenter på 3366 5200 – de sidder klar til at hjælpe dig alle hverdage fra 9-16.
Det er ikke tilfældigt, at fuldmagt står øverst. Den mangler ofte. En fuldmagt er et dokument med væsentlig juridisk betydning, og uden fuldmagt kan vi ikke behandle ansøgningen. Det er ærgerligt at få sin ansøgning afvist, fordi fuldmagten ikke er kommet med. Det er dog noget af det nemmeste, I som ansøger/bestyrelse kan sørge for er i orden. På vores hjemmeside ligger en skabelon lige til at downloade, udfylde og underskrive.
Hvis alt er med fra starten, fortsætter sagsbehandlingen, og tilladelsen kommer hurtigt igennem, hvis ikke der er særligt udfordrende forhold hos jer.
Vi er ikke i mål, men godt på vej
Siden maj 2021 har vi i forvaltningen inviteret til ’kundemøder’ med forskellige interessenter i byggebranchen. Det har stor værdi for os at være i direkte dialog med ansøgerne og deres rådgivere. Dels giver det os et bedre indblik i, hvilke udfordringer der fylder for jer, så vi kan forbedre vores processer og vejledning. Dels klæder det jer ansøgere bedre på, så ansøgningerne bliver mere fyldestgørende.
Dialogen har båret frugt. Vi kan se, at f.eks. altanansøgningerne er blevet væsentligt bedre i den periode. Det har stor værdi for os, for det er en af de vigtigste faktorer i forhold til at nedbringe sagsbehandlingstiden – og køen. Og med etableringen af altanteamet er vi godt i gang med at få reduceret sagsbunken.
Artiklen er skrevet af Marie Juul Bauman, konstitueret enhedschef, Københavns Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen, Byggesager Nord.
Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2022.