“Hvem ejer en almen boligforening, beboere eller administrator? Og kan administrator skiftes af foreningen?”
Almen boligforening, Odense
Formand
“Hvem ejer en almen boligforening, beboere eller administrator? Og kan administrator skiftes af foreningen?”
Almen boligforening, Odense
Formand
Hej, og tak for dit spørgsmål.
I udgangspunktet ejes en boligorganisation af sig selv, det vil sige af alle medlemmerne, som bor i boligafdelingerne.
Hvis man ser på, hvordan dette ejerskab forvaltes, er det organisationsbestyrelsen, der varetager de overordnede rammer for alle boligafdelingerne – sammen med administratoren. Organisationsbestyrelsen vælges af repræsentantskabet, som består af beboere fra de tilknyttede boligafdelinger.
Med venlig hilsen“Kan man udvide en bestyrelse fra 5 til 7 medlemmer? Kræver det en afstemning på et afdelingsmøde, eller kan bestyrelsen selv beslutte at udvide antallet af medlemmer uden at spørge beboerne? Og hvad gør man, hvis et bestyrelsesmedlem aldrig møder op til bestyrelsesmøderne?”
Almen boligforening, Hillerød
Formand
Hej, og tak for dit spørgsmål.
Det helt korte svar er nej – bestyrelsen kan ikke selv bestemme hverken antallet af medlemmer eller hvem der er med i bestyrelsen. Det er altid beboermødet, der træffer den afgørelse.
Den eneste mulighed en bestyrelse har for at udvide, er ved at invitere suppleanter med til bestyrelsesmøder. Det betyder dog ikke, at en suppleant formelt har indflydelse på beslutningerne, men i praksis kan det fungere rigtig fint, at suppleanter deltager.
Det er beboermødet, der vælger, hvem der skal repræsentere dem i den næste periode. Det vil fremgå af jeres vedtægter, hvordan bestyrelsen skal sammensættes. Hvis der står, at bestyrelsen skal bestå af 5 medlemmer, kan bestyrelsen stille et forslag til vedtægtsændringer, hvor antallet af bestyrelsesmedlemmer fx ændres til enten 5 eller 7 medlemmer.
Hvis et bestyrelsesmedlem ikke møder op til møderne, kan I som udgangspunkt ikke gøre noget ved dette. Men som bestyrelse bør I overveje, om netop dette – at man ikke møder op til møderne – skal italesættes næste gang, der er valg.
Med venlig hilsen“Hej. Vi er en afdelingsbestyrelse og er kommet i den situation, at vores formand har trukket sig, på foranledning af mig, der er næstformand. Grunden er personlig. Spørgsmålet er så, om det er nødvendigt at kalde ind til et ekstraordinært afdelingsmøde med det ene punkt: Valg af ny formand, eller kan vi rundsende en skrivelse med fakta, og deri notere, at der afholdes valg, hvis der er utilfredshed, med, jeg er trådt ud nd som formand, til næste Afdelingsmøde i august?”
Almen boligforening, Ringkøbing
Formand
Hej, og tak for dit spørgsmål.
Formanden for afdelingsbestyrelsen kan typisk vælges på to måder. Den ene måde er direkte formandsvalg, hvor afdelingsmødet vælger formanden direkte for den næste periode. Hvis I har direkte valg af formand, skal I kigge i jeres vedtægter for afdelingen. Her vil det fremgå, hvordan I skal forholde jer.
Hvis I har en boligafdeling, hvor beboermødet vælger en række bestyrelsesmedlemmer til at repræsentere dem det næste år, er det bestyrelsen selv, der konstituerer sig med formand, næstformand og kasserer m.m. I den situation vil næstformanden typisk blive valgt som formand af den resterende bestyrelse. Næstformandens plads bliver så overtaget af en suppleant, men denne bliver ikke automatisk næstformand.
Er I i en situation, hvor der ikke er en suppleant til bestyrelsen, vil I typisk være i en situation, hvor bestyrelsen ikke er komplet eller fuldtallig i forhold til vedtægterne. I sådanne tilfælde skal bestyrelsen indkalde til et ekstraordinært beboermøde, hvor der skal vælges et medlem til bestyrelsen.
Jeg vil aldrig anbefale at skrive rundt for at høre, hvorvidt der skal vælges eller ej. Det fremgår af jeres vedtægter, om der skal afholdes et ekstraordinært beboermøde.
Med venlig hilsen“Vi skal til at prissætte overskydende kælderrum for udlejning til beboerne. Vi får at vide det skal ske efter sideaktivitetsbekendtgølsesreglerne, og at der vil blive tale om en årlig regulering jf. Almenboliglovens regler om omkostningsbestemt husleje. Bestyrelsen er meget i tvivl om rigtigheden af disse elementer da de mener at prisfastsættelsen må ligge under afdelingsmødets kompetence. Kan I give råd og vejledning i disse forhold?”
Almen boligforening, Brøndby
Bestyrelsesmedlem
Hej, og tak for dit spørgsmål.
I udgangspunktet er udlejning af kælderrum – også de ”ekstra” kælderrum – noget, som afdelingsmødet kan fastsætte prisen og den årlige regulering for. Dette er i princippet det samme, som når boligafdelinger udlejer garager eller carporte til egne beboere i afdelingen.
På afdelingsmødet skal I fastsætte en fair og fornuftig pris for leje af kælderlokalet. I bør her tænke på, at omkostningerne til at vedligeholde rummet nogenlunde balancerer med den indtægt, I får fra udlejningen.
Sideaktivitetsbekendtgørelsen benyttes normalt ikke, når der er tale om overskydende kælderlokaler, som ønskes udlejet til beboere i afdelingen.
Med venlig hilsen“Vi er en almen boligbebyggelse med 32 lejligheder. I stueplan har vi et lille fælles vaskeri. Bagerst i lokalet ligger et tørrerum på den ene side og et mindre møderum på den anden.
Vi vil gerne høre, om der er noget, der kan forhindre os i at bruge det ene lokale som et socialt samlingsrum for beboerne. Det er tanken, at det skal være et uformelt fællesrum til hyggeligt samvær – ikke noget erhverv eller udlejning.
Er der regler eller forhold, vi skal være opmærksomme på, før vi ændrer brugen af lokalet?”
Almen boligforening, Hirtshals
Bestyrelsesmedlem
Hej, og tak for dit spørgsmål.
Det kan ofte godt lade sig gøre at omdanne et tidligere tørrerum til et uformelt fællesrum, men der er nogle typiske “stopklodser”, som I skal tage højde for i bestyrelsen – både før og efter. Der er også en række afklaringer, I bør tage i den rigtige rækkefølge, før I går i gang.
I skal som udgangspunkt altid have en accept fra et afdelingsmøde. Det er også her, I kan fremlægge jeres plan for brugen af lokalet samt den løbende vedligeholdelse og de omkostninger, der er forbundet hermed.
De mest almindelige spørgsmål, der vil blive stillet på beboermødet, bør bestyrelsen forberede sig på.
Helt overordnet skal I tænke på, om brugen vil give støjgener, hvilket er den hyppigste bekymring, når man indretter lokaler under eller i nærheden af beboelse.
Brandforholdene skal også indtænkes, og her skal I have fat i en fagspecialist, som kan rådgive jer.
Jeg vil helt klart anbefale, at bestyrelsen sætter emnet på dagsordenen til jeres næste bestyrelsesmøde, så I får drøftet mulighederne med jeres driftschef eller en anden rådgiver, da spørgsmålet er meget afhængigt af lokalets indretning m.m.
Med venlig hilsenHvis du sidder med spørgsmål, en udfordring eller et dilemma i bestyrelsesarbejdet, kan du sende dem til vores brevkasse. Vi sender dem videre til en relevant ekspert – og deler svarene anonymt, så flere kan få gavn af det.