TEKNIK- OG MILJØUDVALGET I KØBENHAVNS KOMMUNE HAR NETOP VEDTAGET REVIDEREDE RETNINGSLINJER FOR ALTANSAGER, DER GØR DET NEMMERE FOR ALLE AT FORSTÅ OG KOMME GODT FRA START, NÅR I SKAL SØGE OM ALTANER. HERUNDER KAN I LÆSE, HVORDAN I SELV KAN HJÆLPE MED AT FÅ JERES ANSØGNING HURTIGT IGENNEM.
Det er fortsat populært at få altan i København, og særligt her i foråret når solen begynder at skinne, så blomstrer drømmen om en altan for mange. Med god grund. Altaner øger både livskvalitet og ejendomsværdi, siges det.
Men hvor er altaner en god idé? Hvordan bør de udformes, når der både skal tages hensyn til dagslysforhold, bevaringsværdige ejendomme og byrummet? Det har Københavns Kommune i flere år haft retningslinjer for. Disse havde dog efterhånden nogle år på bagen, og derfor har Teknik- og Miljøudvalget netop godkendt opdaterede retningslinjer, så vi fortsat bedst muligt passer på den helt særlige arkitektur, vi har i København, når der sættes altaner op.
Retningslinjerne for altaner har været genstand for en del debat gennem årene – både politisk og i medierne, men denne gang er der ikke tale om ændringer, der har betydning for muligheden for at få en altan. Vi kunne se, at de tidligere retningslinjer i visse tilfælde var for upræcise og gav anledning til fortolkningstvivl. Derudover var der behov for en bedre kobling mellem bygningsreglementet, planloven og retningslinjerne, hvilket er sket med et par nye afsnit, vi har indsat i retningslinjerne. Derudover er retningslinjerne blevet tilføjet en del illustrationer til at understøtte teksten.
Håbet er, at de nye retningslinjer vil gøre det nemmere for jer at forstå reglerne i lovgivningen og vejledningen. Det er nemlig en vigtig forudsætning for, at I kan indsende fuldt oplyste ansøgninger om altaner i første hug. Ansøgninger, der har det hele med fra start og følger retningslinjerne, får en hurtig afgørelse.
Se de opdaterede retningslinjer og få andre gode tips til jeres altanansøgning på www.kk.dk/altan.
DU HAR MÅSKE HØRT, AT DER IKKE LÆNGERE ER KØ TIL BYGGETILLADELSER?
Har I som boligforening eller gennem en rådgiver søgt om tilladelse til en altan, så vil I gerne have byggetilladelsen hurtigt! Det forstår vi godt. Men I kan faktisk selv gøre en forskel, for mangelfulde ansøgninger koster tid – og penge!
Siden BR18 blev indført, har vi i forvaltningen oplevet en markant stigning i mangelfulde ansøgninger, der medvirker til, at sagsbehandlingstiden trækker ud. Faktisk er mellem 60-70 % af ansøgningerne mangelfulde, og så går sagsbehandlingen i stå, mens vi venter på materiale fra jer.
Mangler I en ansøgning betyder det, at vi skal igennem sagen flere gange end nødvendigt, og at I og jeres rådgiver skal bruge mere tid på at fremskaffe det resterende materiale og sende det til os. Det koster jer penge.
Derfor skal I vente med at sende ansøgningen ind, til I er sikre på, I har alt materialet med allerede ved første indsendelse – og hvis I har fået et mangelbrev, er det vigtigt at I laver én samlet besvarelse.
GENVEJEN TIL EN HURTIG BYGGETILLADELSE FOR ALTANANSØGNINGER ER LIGE FOR
I forvaltningen gør vi alt, hvad vi kan, for at afgøre sagerne så hurtigt vi kan. I altansager har vi bl.a. et altanteam, der sikrer stringent sagsbehandling og et hurtigt flow. Men det er afgørende, at I som ansøgere hjælper os.
Her er fire tips til ’den gode ansøgning’ vi kan behandle hurtigt:
• Følg retningslinjerne og vejledningerne på www.kk.dk/altan. Hav realistiske forventninger til, hvor I kan få altan, og hvor stor den kan blive.
• Få helt styr på forhold omkring brand – er de ”indsatstaktiske forhold” i orden og skal jeres projekt indplaceres i en brandklasse? Sagt med andre ord – er der behov for en brandrådgiver på sagen? Hvor mange stjerner skal denne have på skuldrene? Kan brandbilen komme til nede på vejen? Kan den nå op til alle lejligheder (også dem, der ikke får altan og tagboligerne)? Og er der den krævede plads til, at der kan stå en håndstige nede på fortovet?
• Send kun det materiale, vi skal forholde os til, og gør det nemt tilgængeligt og overskueligt opsat. Med BR18 er der en del arbejder, der kan laves uden byggetilladelse, så hvis jeres projekt består af mere end altaner, så skær det fra, der ikke er relevant for byggetilladelsen. Det sparer tid i sagsbehandlingen.
• Send først ansøgningen, når I har samlet alt det nødvendige materiale.
De ansøgninger, der har det hele med fra starten, kommer hurtigst i mål! Hvis der mangler væsentligt materiale til ansøgningen, vil sagen blive afvist, og I kan derefter søge på ny, når I har det hele med og er klar til at søge. På den måde undgår vi, at I danner prop for de mange andre ansøgere.
VI BEHANDLER SAGEN INDEN FOR EN MÅNED
Når vi har modtaget jeres ansøgning, screener altanteamet det indsendte materiale inden for en måned. Det vi bl.a. ser efter er:
- en gyldig fuldmagt fra ejer
- starterklæring og dokumentation fra certificeret statiker
- om der er altaner, der er uhensigtsmæssigt placeret i forhold til beredskabets indsats, og om I/jeres rådgiver har forholdt sig til dette
- har I ansøgt om dispensationer fra BR18 – eller burde I have ansøgt om dispensation f.eks. ift. dagslys?
- om jeres ejendom er omfattet af f.eks. en lokalplan, og om I/jeres rådgiver har forholdt sig til den ved udformningen af altanerne? I kan se lokalplaner og bevaringsværdier på www.kbhkort.kk.dk
Hvis alt er med fra starten, kan behandlingen af jeres byggeansøgning være afsluttet inden for en måned, hvis ikke der er særligt udfordrende forhold hos jer.
Vi håber meget på, at I vil hjælpe os med at få andelen af hurtigt afklarede altansager op ved at gå aktivt ind i at få jeres ansøgning fyldestgørende fra start.
Artiklen er skrevet af Marie Juul Bauman, enhedschef, Københavns Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen, Byggesager Nord.